20090510

Kohti Mont Blancia, osa I


Kevään saapuessa ja kesänkin jo kohta kolkutellessa ovelle, on kiipeilykausi ulkokallioilla jo täydessä vauhdissa. Kovalla vauhdilla lähestyy myös heinäkuun loppu ja Mont Blancin kiipeilyreissu. Tällä viikolla kävimme köysistömme kanssa syömässä ja päätös kolmen hengen köysistöstä syntyi kivuttomasti. Ensi viikonloppuna teemme lopulliset reittivalinnat. Olemme kaikki kolme kuitenkin taustoiltamme niin lähellä toisiamme, että mitään suuria erimielisyyksiä asioiden suhteen ei liene luvassa. Tärkeintä on kuitenkin päästä turvallisesti huipulle ja takaisin. Kiire ei ole, eikä myöskään tarvetta haastaa itseään enemmän kuin mihin pystyy vastaamaan. Jokaisella pitää tietenkin olla yhtälainen mahdollisuus päästä entisen Euroopan korkeimmalle huipulle.

Varusteiden hankintakin on jo hyvällä mallilla ja tässä jaksossa perehdymme hieman enemmän kenkien ja jäärautojen valintaan. Vuorikiipeily, jos joku, on kohtuullisen kallista puuhaa. Toisaalta useimmat varusteet kestävät vuosia, joten kertahankinnalla tulee toimeen pitkään. Suurin ongelma piilee siinä, että nykyään, lajista riippumatta, kaikki välineet ovat niin spesiaaleja, että jokaiseen kiipeilyn pieneenkiin variaatioon tarvitsee omat välineensä. Ja sitten kengistä..

Kevyt vaelluskenkä puolijäykällä pohjalla helpohkoille alustoille.


Henkilökohtaisesti kengät ovat yksi tärkeimmistä varusteista. Mikään ei harmita niin paljoa, kuin huonosti sisäänajettu ja jalkaanistuva kenkä. Tai no ehkä jalkojen paleleminen harmittaa vielä enemmän. Perusvaellukseen suunnitellut kevyet kengät eivät sovellu edes Blancin tyyppiselle vuorelle. Toki niilläkin voi kävellä huipulla, mutta jos matkalla on oikeasti tarkoitus kiivetä, niin kenkiin, ja etenkin niiden omainaisuuksiin, kannattaa sijoittaa. Pääperiaatteenahan on aina ollut; mitä karumpi maasto/alusta, niin sitä jäykempi pohja. Tämä pitää edelleenkin paikkansa, mutta nykyään myös jäykillä pohjilla varustettu kenkä on usein jopa rullaava. Toinen oleellinen asia on istuvuus ja sisäänajo, joka kannattaa suorittaa riittävällä kilometrimäärällä ennen reissuun lähtöä. Kengissä olen itse suosinut La Sportivaa, Kaylandia sekä Hanwagia. Sopivat jalkaani ja ovat kaikki laadukkaita kenkiä.

Kevyt vaelluskenkä poluille ja helppoon maastoon.


Kylmyyden suhteen, ja etenkään kesällä, Blanc ei vaadi ylävuoristokenkiä, vaan kevyemmälläkin tukevalla saapikkaalla pärjää hyvin. Alla kuitenkin esimerkkinä La Sportivan Olympus Mons Evo -ylävuoristokenkä. Siitä löytyy gaitersit, erillinen sisäkenkä sekä varmistettu kiinnitys. Hintaluokka näillä kengillä on tyypillisesti 500-900 euroa.


Oma valintani osui tällä kertaa La Sportivan Trango Primeen. Kenkä on vettähylkivä ja siinä on käytetty Primaloftia lämmönkarkaamisen estämiseksi. Kengän varsista löytyy myös minimaaliset gaiterit. Trangoihin saa lisäksi helposti auto cramponsit. Pienenä miinuksena näin jälkikäteen voi pitää sitä, että kengissä ei ole erillistä sisäkenkää, jonka etuna on sen helpompi kuivattavuus päivän päätteeksi. Trangot ovat luonnolisesti täysjäykät. Mentäessä kylmempään ilmanalaan, kannattaa kengän lämmöneristyskykyyn kiinnittää erityistä huomiota. Jos lisäksi ollaan korkealla, on ääreisverenkierto heikentenyt ja paleltumien riski kasvaa entisestään. Erillinen sisäkenkä on yleensä hyvä ratkaisu. Gaitereissa kannattaa huomioida, että niistä löytyy vetoketju sekä velcro. Tai ainakin joku varakiinnitysmenetelmä.


Jääraudoiksi valikoitui Simondin Makalu Speedit. 12 piikkiset jalkakohtaiset (asymmetric) raudat on suunniteltu alppikiipeilyyn ja jäätikkövaellukseen. Ne on helppo kiinnittää kenkiin ja niiden pohjissa on jo valmiiksi lumen pohjiin tarttumista estävät platet. Putousraudat eivät Makalut ole, mutta kyllä niillä pääsee myös putousta ylös. Kärkipiikkien kulma tosin on sellainen, että kenties pystysuorimmat putoukset jäävät kiipeämättä. Auto-crampot lienevät kohtuullisen varma valinta, enkä myöskään usko niiden rikkoutuvan sen herkemmin kuin remmirautojenkaan. Kokemushan tullee sen kertomaan käytön hetkellä.


Ja koska tämä meni nyt tähän, niin palaan huomenna treenirataan ja sitä koskeviin yksityiskohtiin.

Ei kommentteja: